Hypermarchées zetten vitaliteit en aantrekkelijkheid steden onder druk…..

Een korte vakantie in Z-Frankrijk en N-Spanje heeft me er opnieuw van doordrongen:
hypermarchées en andere grote winkels met parkeerterreinen aan de rand van een stad betekenen veel doodsheid in dorpen en steden, een enorm inefficient ruimtegebruik, veel autoverkeer en weinig kwaliteit wat betreft het landschap. Ook in sociaal opzicht spreken winkels die qlleen bereikbaar wijn voor autobezityters niet aan. Aan de rand van Perpignan, Figueres, Bordeaux of waar ook, kijkt de lelijkheid en onaantrekkelijkheid je tegemoet. En in de dorpen is alleen een bakker en soms een slager over. Ook in Belgie en Engeland kun je de gevolgen van dieze ontwikkelingen zien. Het Nederlandse ruimtelijke beleid heeft dit gelukkig voorkomen in het verleden. De schaarse ruimte vraagt daar – met de andere redenen: mobiliteit, landschap, stedelijke kracht – ook om voor de toekomst!

Advertenties

2 thoughts on “Hypermarchées zetten vitaliteit en aantrekkelijkheid steden onder druk…..

  1. Hoi Bart, eenzelfde reis had je door de UK kunnen maken, waar men niet voor niets spreekt van het zgn Tesco-effect. Veel MKB en wat centra interessant en dynamisch maakt, verdwijnen. Gelukkig kunnen we dit in NL nog deels voorkomen al zul je helaas zien dat na alle berichten over leegstaande kantoren binnenkort de kansloze meubelboulevards zullen volgen. Ik hoop dat je dit geluid ook na de verkiezingen op de agenda kan zetten, want als we nu een ding moeten doen, is het gewoon bestaande sterke binnensteden versterken en geen fakecentra aan de rand van de stad laten ontstaan. Het grootste gevaar zijn organisaties die lopen te schermen met ‘de consument wil het’, dus moet het. Deze onderzoeken rammelen methodologisch aan alle kanten en keer op keer blijken toch dat het vooral de diverse binnensteden zijn die het meest populair bij bezoekers zijn. Als ik jouw blog zo lees, ga jij je ook inzetten te voorkomen dat de warme bakker, slager en groenteman geen beschermde stadsgezichten worden. Succes met de campagne

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s